С Божията помощ цярът израства от Земята и разумният човек не го пренебрегва...

сряда, 7 ноември 2012 г.

Витамин К

Сините сливи са един от най-добрите източници на витамин К.


Най-важната функция на витамин К е, че той помага при съсирването на кръвта. Това става чрез сложна химическа реакция, която превръща протромбина в кръвта на тромбин. Резултатът от тази реакция е образуването на кръвен съсирек, който не позволява кръвоизлив. Поради тази причина хората, които са на разредители (антикоагуланти), са инструктирани да се ограничават в своя прием на витамин К.

Витамин К се формира от чревни бактерии, но допълнително витамин К трябва да си осигурим и ние чрез храната. Той често се среща в зелено листните зеленчуци, но следния списък от храни с високо съдържание на витамин К ще ви улесни в зависимост от специфичните ви нужди.
Списък на храните с високо съдържание на витамин К 

* Люцерна
* Зелено цвекло
* Брюкселско зеле
* Зеле
* Морски водорасли
* Спанак
* Зелената ряпа
* Аспержи
* Броколи
* Глухарче
* Цикория
* Марули
* Бамя
* Лук
* Грах
* Магданоз

Сушени подправки
* Босилек
* Люспи от целина
* Кориандър
* Майорана
* Риган
* Магданоз
* Мащерка

Други храни, съдържащи витамин К
* Рибено масло
* Черен дроб
* Мляко
* Сините сливи
* Соя
* Кисело мляко

Недостиг на Витамин К 
Недостиг на витамин К се среща рядко при хората, но е често явление при новородените и при хора с чревни проблеми и такива приемащи дълго антибиотици.


Предозиране с витамин К

Антидот при предозиране, е витамин Е. Едновременната им употреба, може да доведе до кръвоизливи!

Витамин К ни е нужен в съвсем малки количества, но той е изключително важен за някои функции на тялото.



По-подробно за някои храни, богати на витамин К:

Зелени листни зеленчуци

Зелените листни зеленчуци се считат за отличен източник на витамин К. Препоръчителната дневна доза от този витамин е 120 mcg. Вареното къдраво зеле съдържа около 1000 mcg на купичка. Замразеният спанак съдържа 1027 mcg, а зелените листа от ряпа – 850 mcg. Трябва да отбележим, че варените пресни зелени листни зеленчуци намаляват съдържанието си на витамин К, но не и варените замразени листни зеленчуци, които запазват изцяло полезните си свойства.

Сушени сини сливи

Сушените сини сливи са отличен източник на витамин К, фибри, желязо и цинк. В 100 г от тях се съдържат около 60-80 mcg витамин К, което е повече от половината от препоръчителната дневна доза.

Краставици

Краставиците също са добър източник на витамин К – в 100 г съдържат около 70-80 mcg. Киселите краставички пък ни доставят 77 mcg от витамина за същото количество продукт. Освен че са вкусни, те са един от идеалните начини да си набавим препоръчителната доза витамин К. Трябва да внимаваме с прекомерното количество натрий в тях обаче, защото в приготовянето им обичайно се използва твърде много сол, което е вредно за здравето, тъй като повишава кръвното налягане и риска от удар. Затова е по-добре да избираме кисели краставички с по-малко сол или дори да си ги приготвяме сами вкъщи.

Аспержи

Аспержите се считат за много добър източник на витамин К. Могат да се консумират след кратко задушаване. В 100 г аспержи има 80 mcg витамин К, което значи, че, ако консумираме една купичка от тях, ще си набавим 144 mcg от витамина.


Праз лук

Праз лука е още известен като пролетния лук. Той често се използва за приготвянето на супи и яхнии, защото има приятен свеж вкус. Праз лука е добър източник на витамин К – в купичка праз се съдържат 207 mcg от витамина, което прави този зеленчук особено полезен за хората, страдащи от недостиг на витамин К.

Препоръчителният дневен прием на витамин К е на пръв поглед в съвсем незначителен, но в достатъчно за човешкия организъм, количество:
• за децата – 30 mcg
• за жените – 90 mcg
• за мъжете – 120 mcg.



Няма коментари:

Публикуване на коментар

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...