Един от основополагащите принципи в Америка, е правителството да стои встрани по религиозни въпроси. И в тази насока на 31.01.2013 федералния съд в Минесота отхвърли иск срещу Hebrew National, извстна американска марка храни, с лъжливи етикети на хот-дог "100% кошер". Критиките твърдяха, че месото не отговаря на изискванията за кошер, но съдията постанови, че тъй като кошер има "неразривно религиозен характер", съгласно първата поправка, тя не подлежи на разглеждане в съда. Triangle K, сертифициращия орган, одобрил печата за кошер, както и Ортодоксалните равини, трябваше да оборват тези критики - но нещастните потребители избраха да пазаруват другаде.
Малко Западни държави имат закони, регулиращи кошер и халал продукти - главно месо, заклано при специални стандарти за здравето и хигиената. Правилствата предпочитат да разчитат на частни компании и пазарни сили, които да вършат тази работа. Ако хората открият, че сертифицирани продукти не отговарят на чистотата, за която се твърди, спират да ги купуват. Когато правителствата вземат участие в процеса, то обикновено е свързано с покровителстване на потребителите и безопасност на храните. Много са предпазливи при навлизане в чисто религиозни територии. Но с Мюсюлманското население, чиято популация в Европа нараства и търговията с религиозно одобрени стоки е във възход, въпроса как да се регулират подобни продукти, е все по-неотложен.
Америка се бори с този проблем от десетилетия. В нейните 50 щата, 22 имат закон против нарушение на кошер закона - и това е от миналия век. Обезпокоена от ширещата се корупция (почти половината от всички притежаващи етикет кошер продукти, не са такива), фиксирани цени и горчиви съперничества, в Ню Йорк, през 1915г стартира проектозакон, в който се казва, че храната, етикетирана за Юдеи трябва да се подчинява на "ортодоксалните Юдейски религиозни изисквания". Но през последните 20 години съдилищата в Джорджия, Мериленд, Ню Джърси и Ню Йорк отхвърлиха подобен закон, определен като противоконституционен. Фирми в Ню Джърси трябва просто да представят документално доказателство, че продуктите им са кошер.
Частното сертифициране навлезе в отрасъла. Пет регулаторни гиганта (без Triangle K), доминират на пазара, сертифицирайки продукти от целия свят. Всички основни производители на кошер в Америка се придържат към един и същ строг закон, "Глат кошер", който включва особено внимателен преглед на органите на животните за признаци на заболявания, което ще направи животното негодно за консумация.
Единственото забележимо изключение, е това на Hebrew National, казва Тимъти Лайтън от Университета в Албъни, написал книга за кошер регулацията (Hebrew National твърди, че "винаги спазва кошер изискванията", а равините от Triangle K казват, че "тяхното кошер месо, е на разположение на голяма част от Американското общество, не само на потребителите на "Глат"). Сертифициращите органи вършат доста по-добра работа, отколкото ако правителствата я вършеха, казва М-р Лайтън. Те са непримирими към грешките и бързо признават и своите собствени. Американската кошер индустрия генерира 12 милиарда долара продажби за година и никой не иска да губи клиенти заради някакво повърхностно отношение. Но много евреи настояват за по-щателен контрол над сертифициращите компании.
В израел, от друга страна, държавата е тясно свързана, определяйки етикета за кошер на Главното равинство, като единствения приемлив.
Засега Юдеите са по-обединени от Мюсюлманите относно диетичните граници в храненето. Юдейския закон не оставя съмнение, че зашеметяването преди колене на живтоните, е забранено, докато обаче Мюсюлманите имат разногласия в това отношение. Стотици халал-сертифициращи фирми работят с различни лога и стандарти. Различават се и по методите си на колене. Някои държави позволяват продукти, сертифицирани за халал, да съдържат минимални количества не-халал съставки. Други - не. "Халал" пасти и баници, наскоро сервирани на Мюсюлмански затворници в Британия, се оказа, че съдържат следи от свинско месо, но идвали от доставчик, одобрен от Halal Food Authority, един от двата основни Британски гаранти.
Популярната Пенджабска къри къща в Лондон - Tayyabs, находяща се в най-гъсто населения с Мюсюлмани квартал в града, дори не винаги притежава сертификати. Управителят казва, че знае и се доверява на доставчиците и неговите клиенти знаят това и също му се доверяват.
Това може и да върши работа за малък семеен ресторант, но една многонационална фирма не може да си позволи подобно безгрижие. Последния месец Мак Доналдс и една от неговите франчайз фирми в Диарборн, югоизточен Мичиган, част от Щатите с най-висока концентрация на Арабо-американци, плати 700 000 долара за да уреди обвинение, което фирмата нарече фалшиво, че е раклмирала храните си, че отговарят на Ислямските хранителни закони.
Една от идеите е за световно стандартизиране на Халал храните на пазара. Мюсюлманските държави, където част от работата на правителствата е свързана с религиозни въпроси, желаят да помогнат. JAKIM, Малайзийския департамент за Ислямско развитие, носи отговорността за приемане на Халал стандарти. Злоупотребата с Халал етикети може да означава затвор. Султанство Бруней се гордее с марката си Бруней Халал Бранд. Те искат да сертифицират продукти по целия свят. Това ще помогне на потребители немюсюлмани, като Бразилия, един от най-големите производители и износители на Халал месо в света, да се разширят на Мюсюлманските пазари.
Важността на Халал етикеда се простира далеч извън самата храна. Голяма част от световното население - 1.6 милиарда Мюсюлмани искат да са сигурни, че лекарствата и козметиката, например, са без съдържание на свински продукти или алкохол. Уебсайтове в момента гъмжат от реклама на нов Халал лак за нокти, произведен в Полша, който просто не е тестван върху животни.
Няма коментари:
Публикуване на коментар